HIERONTA2019-05-28T14:08:11+00:00

HIERONTA

  • On perinteistä pehmytosakäsittelyä, jolla pyritään laukaisemaan lihaskireyksiä ja jännityksiä. Hieronnassa käytetään erilaisia otteita mm. sivelyitä, pusertelua, hankausta, täristystä, taputusta ja venyttäviä otteita.
  • Rentouttaa kireitä lihaksia ja tällöin lihasten aineenvaihdunta tehostuu ja paikallinen lihasjännitys hellittää sekä kipu lievenee.
  • On aina ainutkertainen hoitotapahtuma, joka tehdään asiakkaan toiveiden mukaisesti. Toisinaan hieronta voi olla lihasjännityksiä laukaisevaa ja toisinaan rentouttavaa.
  • Vaikuttaa ihmiseen aina kokonaisvaltaisesti ja on siksi psykofyysinen tapahtuma. Kosketus, fyysinen hoitaminen ja hierojan läsnäolo vaikuttavat hoitotulokseen merkittävästi.
VARAA AIKA

HIERONNAN HYÖDYT JA ESTEET

Hieronnan hyödyt:

  • lievittää niska- ja hartiasärkyjä sekä lihaskramppeja
  • vähentää lihasten jännityksestä aiheutuvaa kipua ja särkyä
  • nopeuttaa palautumista fyysisen tai yksipuolisen työn aiheuttamista rasituksista
  • ennaltaehkäisee rasitusvammojen syntymistä
  • rentouttaa ja rauhoittaa sekä fyysisesti että psyykkisesti
  • poistaa turvotusta ja parantaa verenkiertoa
  • lisää nivelten liikkuvuutta lihasjännitystä poistamalla
  • auttaa palautumaan urheilusuorituksista ja edistää vammojen parantumista
  • lihasten elastisuus, venyvyys ja aineenvaihdunta paranevat

Hieronnan esteet:

  • Kuume, tulehdus tai tarttuva tauti
  • ihotaudit ja infektiot iholla
  • laskimotukokset, huonontunut verenkierto raajoissa
  • pahanlaatuiset kasvaimet
  • verenvuototauti eli hemofilia
  • tuoreet vammat
  • iskeeminen kudos
  • humala / krapula
  • perussairaus ei ole hoitotasapainossa, esim. diabetes, astma, sepelvaltimotauti, kihti

Raskaus ei ole este hieronnalle, mutta ensimmäisen kolmanneksen aikana tulee välttää kaikkia hoitoja, jos on epäilyä tavallista korkeammasta keskenmenoriskistä.

Jos olet epävarma hieronnan sopivuudesta itsellesi, keskustele oman lääkärin kanssa ennen hierontaan tuloa.

Ensimmäisellä hoitokerralla mahdollinen haastattelu sekä alkututkimus kuuluvat hoitoaikaan.

STRESSINISKAHIERONTA

on niskahartiaseudun tehokäsittely, joka hoitaa stressistä tai työn rasittavuudesta johtuvia niskan kipu- ja jännitystiloja. Sopii erityisesti päätteellä työskenteleville, joiden niskahartiaseutu joutuu päivittäiseen rasitukseen.

Stressiniskahieronta keskittyy vapauttamaan niska- hartia-alueen, yläselän ja rintakehän syvempien kudosten jännityksiä. Tehokas täsmähoito edistää näiden alueiden liikkuvuutta, lievittää kipua, lämmittää kudoksia ja rauhoittaa käsiteltyä aluetta.

Hieronta tehdään Aromatican kramppimix öljyllä, joka lämmittää lihaksia samalla rentouttaen niitä. Eteerinen kramppimixöljy vaikuttaa kudokseen kipua lievittäen ja turvotusta laskien.
4-8 kerran hoitosarjalla saadaan parhaat ja pitkäkestoisimmat tulokset. Hoitojen väliseen itsehoitoon, ylläpitämään hoidon vaikutusta suosittelen kramppimix geeliä.

KUUMAKIVIHIERONTA

Kuumat kivet (55-60 astetta) tehostavat klassista hierontaa, sillä lämmön vaikutuksesta hieronnan teho ulottuu kudoksessa jopa 3cm syvyyteen. Lämmön vaikutus leviää verenkieroon tukemana kaikkialle kehoon. Hieronta tuntuu miellyttävän pehmeältä ja kivuttomalta, mutta vaikutukset ovat käsin tehtävää syväkudoshierontaa tehokkaammat. Syvän rentoutumisen tunne syntyy lihasten jännitystilojen lauetessa. Myös mielen jännitys vähenee.

Kuumakivihieronnan hyödyt:

  • syvärentouttaa koko kehon ja laukaisee tehokkaasti lihasjännityksiä
  • lämpöhoito lievittää kipua
  • tehostaa aineenvaihduntaa sekä lymfakiertoa
  • tasapainottaa hermoston toimintaa
  • laukaisee stressiä
  • nopeuttaa kuona-aineiden poistumista
  • kivet hoitavat ja ravitseva ihoa mineraalipitoisuutensa ansiosta

Kuumakivihieronnan esteet:

  • sydämen- ja munuaisten vajaatoiminta tai muu sydänsairaus
  • jos sinulla on lääkitys, jonka sivuvaikutukset lisääntyvät lämmöstä
  • sairaudet, joissa kehon lämmönsietokyky ja tunto on alentunut
  • suonikohjut (arvioidaan tilanteen mukaan)
  • mahdolliset allergiat tuotteissa oleville eteerisille öljyille
  • hieronnan ja tulehdusten kontraindikaatiot

INTIALAINEN PÄÄHIERONTA/STRESSIPESU

Intialainen päähieronta on tuhansia vuosia vanha hoitomuoto. Hieronta on erittäin rentouttavaa ja miellyttävää jossa käsitellään omilla erikoistekniikoilla, yläselkä, niska hartiat, olkavarret, pää, kasvot ja korvat. Hieronnalla pyritään kokonaisvaltaiseen kehon ja mielen rentoutumiseen ja tasapainoon.
Hierontaan voi tulla vaikka kesken työpäivän. Hieronta tapahtuu tuolilla istuen, vaatteiden päältä hieroen, ilman öljyä.

HIERONNAN JÄLKEEN

On hyvä antaa kehon rauhassa palautua hieronnasta.
Hieronnassa on kiihdytetty verenkiertoa ja aineenvaihduntaa, joten pidä ne käynnissä. Vältä pitkiä staattisia työasentoja verryttelemällä välillä.  Kevyt, palauttava liikunta kuten kävely ja venyttely tehostavat hieronnan vaikutusta.

Vältä raskaita ja fyysisiä suorituksia hieronnan jälkeen,
koska ne kuormittavat kehoa ja vähentävät hieronnan hyviä vaikutuksia. Keho tarvitsee palautumisaikaa hieronnan jälkeen, siinä missä urheilusuorituksenkin jälkeen.

Aineenvaihdunta on liikkeellä hieronnan jälkeen ja se kannattaa pitää liikkeessä juomalla hierontapäivänä hieman normaalia enemmän.
Näin keho pystyy poistamaan paremmin kuona-aineita. Lihakset myös palautuvat nopeammin hieronnasta, kun niiden nestetasapaino on kunnossa.

Lihakset voivat tuntua hieman kosketusaroilta heti hieronnan jälkeen tai seuraavana päivänä. Tämä on aivan normaalia sillä lihakset reagoivat hieronnan tuottamaan muuttuneeseen tilanteeseen lihaksistossa, arkuus menee ohi  vuorokauden tai kahden kuluessa. Varsinkin jos edellisestä hieronnasta on tovi aikaa tai lihakset ovat kovin tukkoiset.

Joillain migreenipotilailla niskan hieronta saattaa laukaista migreenikohtauksen, jolloin alue kannattaa jättää käsittelemättä tai tehdä erityisen hellävaraisesti. Taipumus on yleensä selvillä, mutta jos hieronta on ihan ensimmäinen, asia selviää vain kokeilemalla.

Hieronnan jälkeen on yleensä kylmä. Varsinkin kylmällä ilmalla on syytä kiinnittää huomiota pukeutumiseen, sillä usein hieronnan jälkeen voi hieman palella ja lihakset ovat myös herkempiä vedolle ja kylmälle ilmalle.